Haute Route - dagsplan

Oftest planlegger  vi å gå den Klassiske ruta, også kalt den Alpine ruta. Cruxet over hjørnet av Grand Combin ble gått første gang samtidig som Amundsen gikk til Sydpolen i 1911. Dette er den flotteste ruta med den beste skikjøringen, men det er også en av de mer utfordrende rutene. Hvis gruppa ikke ber om en annen rute, vil jeg reservere overnattinger på denne ruta. Alternativt kan gruppa velge å gå ruta via Verbier. Den er litt lettere et par dager. Noen mener det er bedre skikjøring på Verbier-ruta, men jeg mener det ikke er det med mindre man bruker en dag i skianlegget. På den ruta er det oftere mer folk og det er like ofte (eller sjelden :-)) skredproblemer.

Uansett kan Verbiervarianten, eller andre alternativer, bli valgt hvis forholdene ikke er optimale. Jeg bruker denne ruta hvis folk har lyst til en "mykere" tur, eller det er mye vær. Den er mindre utfordrende å gå, men også mindre spektakulær.

Det er også mange andre varianter - Grand Lui, Italienske hytter/ruter, Saas Fee avslutningen etc. Noen av disse er mer utfordrende enn standarden og kan legges inn hvis folk ønsker dette.  Hvis dere bestiller tidlig nok og har et par dager ekstra, kan vi også vurdere en bestigning av Monte Rosa eller Mont Blanc. Alternative ruteopplegg må man be om over et halvt år på forhånd slik at jeg får lagt det inn i planene, for da vil vi oftest trenge mer tid.

Jeg har hatt folk som har blitt med på turen opptil tre ganger, fordi den er så flott. Hvis man har lyst på å gå en av variantene kan det ofte være greit å ha gått den valige veien først - den er ofte hard nok.

Klikk her for å lese erfaringene(!) til en gjeng på en tur arrangert av Langley.

Her forteller en deltaker om en tur fra 1995 hvor vi gikk på telemarkski.

Her forteller en deltaker om en tur fra 2012 med bilder.

Du bør fly til Genève og ta minibuss videre til Chamonix, f.eks. Mountain Dropoffs. Vær ute i god tid med all booking - det lønner seg. Alle tider er effektiv gangtid ved normale værforhold.

DAG 0 - Vi møtes kl 17 i CHAMONIX på hotell La Chaumière Lodge for en prat før turen. Vi spiser middag, ordner det siste utstyret og gjør oss klar for en fantastisk uke i fjellheimen.

DAG 1 - SPEKTAKULÆR START

Vi spiser frokost på hotellet og tar skiheisen opp til Grand Montets. Her har vi god sikt til Mont Blanc, Chamonix og vårt første mål, Col du Chardonnet som også er grensen til Sveits. Vi får 800m skikjøring ned til Argentierre-breen, som vi krysser og starter oppstigningen mot passet. Her venter en utfiring som tar oss inn i Sveits. Etter nok et pass venter en travers som tar oss til Olivier og Melanie på Trient-hytta på 3168 moh. Dagens etappe er ca 6 timer.

DAG 2 - FANTASTISK NEDKJØRING MED EN FANTASTISK OPPTUR

Vi starter med en lang og spennende nedkjøring til Champex på 1300 meter. Her venter taxien som kjører oss til Bourg St Pierre. Etter en bedre lunsj i det fri er det tid for turen til Isabelle på Valsorey-hytta som er en av de flottest beliggende hyttene i Alpene.Dagens etappe er ca 7 timer.

DAG 3 - CRUXET PÅ RUTA - over PLATEAU DE COLOUIR på fjellet GRAND COMBIN

Vi begynner nå å få rutine på dagene. Tidlig frokost, klargjøring av utstyr, feller på og så stegjern til passet før vi får ca 1500m med nedkjøring til René på Chanrion-hytta beliggende i en nasjonalpark med gemser. Dagens etappe tar ca 6 timer.

DAG 4 - FLERE VALGMULIGHETER - SPEKTAKULÆRT ELLER ROLIGERE

Vi vurderer forholdene og velger den ruta vi har lyst til. Vi kan blant annet velge å bestige Pigne d'Arolla på 3798m eller gå opp Otemma-breen før vi møter Bournissen (sjølveste) på Vignettes-hytta. Dagens etappe er 6 til 9 timer.

DAG 5 - NØTTETERRENG TIL DEN MEST SPEKTAKULÆRE HYTTA I SVEITS

En roligere dag litt opp og litt ned før vi klatrer stigene opp til hytta til Anne Marie; Bertol. Dagens etappe 5 timer

DAG 6 - GRAND FINALE

Den siste dagen er den høyeste, en fantastisk avslutning! Fra toppen Tete Blanche på 3710m og til Zermatt på 1600m er det 2110 meter nedkjøring langs Matterhorn. Fantastisk utsikt til toppene i Monte Rosa-massivet! En fantastisk avslutning på en fantastisk uke i Alpene. I Zermatt finner vi hotellet vårt og får en velfortjent dusj og etterhvert en bedre middag.

DAG 7 - HJEMREISE

Etter frokost er det tid for retur til Norge.

Ved mye vær kan dag 5 og 6 slåes sammen. Dvs at vi har litt slakk i opplegget hvis det skulle bli mye vær og vi må ta en ekstra overnatting.